fredag 5 mars 2010

WOMANCE FTW!

ni som direkt ba "åh nej, lång text *klickar bort*" tycker jag def ska läsa det här inlägget, för det är säkert ni som behöver ta åt er mest fö fan.

något som provocerar mig sjukt mycket är folk som väljer att inte kalla sig feminister, vet inte hur många gånger man hört den hjärndöda linen "asså jag kallar mig inte feminist, MEN jag tycker att det ska vara jämställt!" man ba okej motsägelsefullt.com, det är liksom lite det feminism handlar om, jämställdhet liksom. och fine, man får väl bestämma vad man själv kallar sig och inte men JAG tror iallafall att om fler verkligen väljer att kalla sig feminister kommer det bidra till att det blir mer jämställt. liksom, inte ens vår frickin jämställdhetsminister kallar sig feminist, inte så jävla stabilt känner jag. slänger in lite från emilies inlägg angående det här:

"och liksom, om inte ens JÄMSTÄLLDHETSMINISTERN nyamko sabuni vill kalla sig feminist, hur ska man då få typ ronny från landskrona att göra det? blev så jävla lack när nyamko blev intervjuad. dels för att hon verkar vara en sjukt osympatisk person men framför allt för att hon var så jävla DIPLOMATISK i alla sina svar. man kan fan inte vara DIPLOMAT när det handlar om feminism. kom igen, om ingen har märkt det så går den här jämställdhetsprocessen jäääääävligt långsamt. diplomati skjuter ingen jävla hare, NOLL TOLERANS gör det däremot. så nyamko sabuni, ditt tjat om att ”jag är liberal, jag vill inte sätta fler epitet på mig själv” och ”för mig handlar det inte om manligt och kvinnligt, utan om individen” kommer säkerligen kedja fast kvinnan vid spisen i ytterligare 1000 år. tack för det!"

ba wörd! och my favourite woman inna di world ghazal skrev ett asbra inlägg angående det här (läs hela för fan) och så var det en tjej som kommenterade att hon inte kallade sig själv feminist eftersom det syftar på kvinnors jämlikhet och inte männens osv och då fick hon det här till svar, vilket jag tycker sammanfattar allt som folk inte verkar fatta:

feminism kan tolkas olika från person till person. men grunden är följande:


1, man ser orättvisorna mellan könerna

2, man tycker de är fel

3, man vill göra någonting åt dem

det handlar om förtryck som går åt båda hållen, både för män och kvinnor.
det som däremot är väldigt viktigt att påpeka är att mäns könsrelaterade problem i samhället är VÄLDIGT marginella i jämförelse mot kvinnornas. och oftast grundar sig männens könsrelaterade problem i att kvinnor förtrycks. t.ex att pojkar som vill leka med barbies blir mobbade är ett resultat av att man ser ned på typiska "tjejleksaker". något "tjejigt" = dåligt.

att unga män hamnar i hedersrelaterade brott, där dom t.ex pressas att styra sin syster eller nära kvinnlig släkting fastän dom inte vill och måste därför fly till kvinnojourer för att det inte finns "mänjourer" är också ett problem som bottnar i att kvinnor är förtryckta. hade inte kvinnor styrts med en järnhand i vissa familjer, och fått ha samma frihet som sina bröder och manliga släktingar, så hade ingen ung man blivit tvungen att gå igenom lidelsen att behöva skada sin syster/kvinnliga släkting.

förstår du? mäns könsrelaterade förtryck är en förlängning av kvinnors. därför måste man först fokusera på kvinnorna, för männens problem är så små att dom kommer lösas i förbifarten av sig självt.

så att du inte kallar dig feminist och tror att det på något sätt skulle gynna männen och därmed även jämställdheten (?) är en väldigt ineffektiv metod kan jag tala om för dig. män behöver inte mer stöd än dom själva ger sig.

men främst för att deras problem, i jämförelse mot kvinnornas, är så små.

det är som att arbeta för de vitas rättigheter i världen, för att typ 1% diskrimineras när dom åker på studieresor till afrika.
if that's what ya wanna do, ja gör din grej. men om jag vore du så skulle jag se till mitt eget köns bästa.

så om det nu är någon som fortfarande väljer att inte kalla sig feminist så feel free att förklara dig, för det blir fan inte klarare än så här.

nu ska jag vara en hard working woman och handla, städa, baka osv inför FEEEEST ikväll. fan, är fortfarande snorig som en 3-årig men det får fan gå! NOTHING CAN STOP ME HERE I GO liksom! PUSS

2 kommentarer:

LE VELOUR sa...

grejen är nog mycket att vissa feminister som är dumma i huvudet sätter en stämpel på ALLA feminister vilket är helt fel. du vet, sånna som hatar alla män och tycker att dom ska dödens dö osv när det inte är det det handlar om. jag känner alltid att jag får förklara mig när jag säger att jag är feminist, för många höjer på ögonbrynen direkt som om att jag strävar efter att trycka ner alla killar och män och farbröder när det inte alls är det som är poängen. därför tror jag många drar sig för att kalla sig feminister, för att en handfull av dom som kallar sig det är freaks. nu blev det nog snurrigt här.

Linny sa...

ja, asså många drar sig ju för att kalla sig feminist eftersom det tyvärr oftast kopplas till något negativt, vilket suger. men jag tror inte det är de manshatande feministerna (srsly, är de verkligen så många?) som är det största problemet utan snarare alla tröga människor som har sån sjuk okunskap och fördomar om feminism.